Liver recipient care transition: educational game content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5327/Z1414-4425202429993

Keywords:

Transitional care, Education in nursing, Health education, Educational technology, Liver transplant

Abstract

Objective: To explore, through the recipients' experiences, which information about postoperative care is perceived as crucial to include in an educational game aimed at strengthening home care. Method: A qualitative, descriptive, and exploratory study with an interpretative paradigm. Anchored in Dorothea Orem's self-care theory and conducted at a liver transplant reference hospital located in Southern Brazil, including patients who underwent liver transplants between 2019 and 2021. The information was gathered through a semi-structured interview guide containing two open-ended questions. The data were transcribed and submitted to Bardin's content analysis process. Results: Twelve recipients participated in the study. The indication for the transplant was related to the hepatitis C virus in four cases. The mean time on the waiting list was two months, and the average Model for End-Stage Liver Disease (MELD) score was 14.75. The results were organized into three categories: weaknesses in home care related to blood glucose monitoring, insecurity in the use of insulin therapy at home after the transplant, and difficulties accessing and using immunosuppressants. Conclusion: The main information suggested for the game are focused on the use of the glucose monitor, insulin, and medications. The data collected in the study provided information for developing the content of an educational game.

Author Biographies

Ariadne Matzembacher da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina – Florianópolis (SC), Brazil.

Enfermeira pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina, bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro do Laboratório de Pesquisa, Tecnologia e Inovação em Enfermagem, Quotidiano, Imaginário, Saúde e Família de Santa Catarina (NUPEQUIS-FAM SC). Voluntária do Projeto de Extensão intitulado "Planejamento da alta hospitalar do paciente submetido ao transplante hepático: transição do cuidado entre hospital e domicílio". Membro do Laboratório de Produção, Inovação e Pesquisa em Tecnologias e Informática em Saúde e Enfermagem (LAPETEC/GIATE).

Neide da Silva Knihs, Universidade Federal de Santa Catarina – Florianópolis (SC), Brazil.

Doutorado em Ciências da Saúde-Enfermagem pela Universidade Federal de São Paulo, membro do Grupo de Pesquisa em Doação de Órgãos e Tecidos para Transplante- GEDOTT. Membro LAPETEC/GIATE- Laboratório de Produção Tecnológica em Saúde e Grupo de Pesquisa Clínica Tecnologias e Informática em Saúde e Enfermagem está vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Enfermagem- PEN da Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina - Departamento de Enfermagem. Professora do Programa de Pós-Graduação em Gestão do Cuidado em Enfermagem - Modalidade Profissional.

Sibele Maria Schuantes Paim, Universidade Federal de São Paulo – São Paulo (SP), Brazil.

Graduada em Enfermagem (2019) pela Universidade Federal de Santa Catarina; Mestre em Ciências (2022) pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Escola Paulista de Enfermagem - Universidade Federal de São Paulo; Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Escola Paulista de Enfermagem - Universidade Federal de São Paulo; Membro do Grupo de Estudos em Doação de Órgãos e Tecidos para Transplantes (GEDOTT); Membro Internacional do Canadian Donation and Transplantation Research Program (CDTRP); Membro da Associação Brasileira de Transplante de Órgãos (ABTO).

Aline Lima Pestana Magalhães, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (PEN/UFSC) (2015), com período sanduíche na Kent State University College of Nursing (EUA). Mestre em Enfermagem pelo PEN/UFSC (2011). Especialista em Clínico-Cirúrgica pelo Hospital Universitário da Universidade Federal do Maranhão (2010). Enfermeira graduada pela Faculdade Santa Terezinha - CEST (2007). Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Desenvolve projetos no Laboratório de Pesquisa, Tecnologia e Inovação em Políticas e Gestão do Cuidado e da Educação em Enfermagem e Saúde (GEPADES). Tem experiência na área da enfermagem, com ênfase nos seguintes temas: Gerência do cuidado de enfermagem; Qualidade do cuidado; Pensamento Lean na Saúde; Cultura de Segurança do paciente; Cuidado do adulto em situações críticas e cirúrgicas; Processo de doação e transplantes de órgãos.

Vitória Carolini Gomes, Universidade Federal de Santa Catarina – Florianópolis (SC), Brazil.

Enfermeira pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestranda pela UFSC, membro do Laboratório de Pesquisa, Tecnologia e Inovação Cuidando e Confortando (C&C) e vice presidente da Liga Acadêmica de Enfermagem Neonatal e Pediátrica (LAENP) da UFSC. 

Juliana Trierveiler, Universidade Federal de Santa Catarina – Florianópolis (SC), Brazil.

Enfermeira, Mestre em Gestão do Cuidado em Enfermagem - UFSC. Cursando MBA em Gestão em Saúde - IPOG, Especialista em Urgência,Emergência e Atendimento Pré Hospitalar, Graduação em Enfermagem pela UNIVALI.Atuação e Experiência profissional de mais de 10 anos em gestão de saúde e de grandes equipes. Alem de destaque no atendimento ao paciente em cuidados críticos, nos segmentos de Urgência, Emergência, Pré Hospitalar e UTI. Ampla experriencia no desenvolvimento de capacitações, treinamentos, gestão de confitos, gestão de insumos e planejamento estratégico em saúde. Atualmente voltada para desenvolvimento do projetos de gestão e consultoria na saúde.

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Published

2024-12-10

How to Cite

Matzembacher da Silva, A., Knihs, N. da S., Paim, S. M. S., Lima Pestana Magalhães, A., Gomes, V. C., & Trierveiler, J. (2024). Liver recipient care transition: educational game content. Revista SOBECC, 29. https://doi.org/10.5327/Z1414-4425202429993

Issue

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